tiistai 14. toukokuuta 2019

Haastattelu Pekka Aarniosta vuonna 2014

RIP Pekka Aarnio, yksi suomalaisen populaarimusiikin historian tärkeimmistä taustavaikuttajista. Ohessa haastattelujuttu, jonka tein hänestä Kansan uutisiin huhtikuussa 2014. Teksti on toimitukseen lähettämässäni muodossa, netissä siitä oli ainakin viime vilkaisulla vain alun sisältävä versio.

___________


Pekka Aarnio on kutsunut tekemään haastattelua kotiinsa Helsingin Jollakseen. Agit Prop -kvartetista ja Love- ja Johanna -levy-yhtiöiden pitkäaikaisena tuotantopäällikkönä tunnettu Aarnio asuu appiukkovainaansa sotien jälkeen rakennuttamassa omakotitalossa. Viime vuosikymmeninä näille luonnonkauniille rannoille on noussut lähinnä raharikkaiden palatseja, ja Aarnio hymähtääkin, ettei hänellä enää olisi asiaa muuttaa tänne.

Musiikkibisneksestä Aarnio on vähitellen jättäytynyt eläkkeelle, mutta 2000-luvulla elvytetty Agit Prop jatkaa, tai ei ainakaan ole tehnyt päätöksiä lopettamisesta. Tänä vappuna tiedossa on taas konsertti Kulttuuritalolla. Ohjelmistossa on muutama uusikin laulu, kuten Kerkko Koskisen Aulikki Oksasen tekstiin säveltämä “Korintin ruusut”, allegoria Kreikan nykytilalle.

“Siellä on meneillään ihmiskoe”, Aarnio määrittelee. “Lääkäri lääkitsee siihen pisteeseen, jossa potilas kuolee.”


Ennen Agit Propia kvartetin miesäänet, Aarnio ja Martti Launis, vaikuttivat Guldkurkorna-yhtyeessä. Se oli 60-luvun puolivälin folkbuumin pioneereja, joten Aarniolla alkaa tulla 50 vuotta täyteen kotimaisen kevyen musiikin keskiössä.

Guldkurkornan jäsenet elivät hyvin 60-lukulaisen sukupolvikokemuksen vapaamielisistä seurakuntapiireistä Sadankomitean tapaisiin yhden asian liikkeisiin, Vietnam-protesteihin ja edelleen puoluepolitiikkaan.

“Se radikalisoituminen meni hirveän orgaanisesti”, Aarnio muistelee. “Ei siinä mistään hetkellisestä valaistumisesta ollut kysymys.”

Helsingin teinipiireissä oli usein kyse porvariskodin aatteiden kieltämisestä, vaikka Aarnio haluaakin huomauttaa, että radikaaleissa oli työläistaustaisia enemmän kuin oletetaan.

Joka tapauksessa toimintaa leimasi nuoruuden uhma, hybriskin. Guldkurkornan osalta se kulminoitui ryhmän viimeiseen ja epäonnistuneeseen keikkaan Kaustisen kansanmusiikkijuhlilla kesällä 1970. Vasemmistolaiset taistelulaulut saivat pohjalaisyleisöltä jäätävän vastaanoton.

“Oli siinä vähän diivailua, haettiin verta nenästä. Tiedettiin, ettei yleisö odottanut sellaista. Jos keikkaa olisi mainostettu Agit Propin nimellä, sinne oltaisiin tultu katsomaan kommareita kuin eläintarhaan.”


Agit Prop oli tosiaan tuolloin jo olemassa SKDL:n vaalitilaisuuksien ohjelmanumerona. Syksyllä 1970 se kiteytyi kvartetiksi, kun seuraavan kesän Berliinin laulujuhlille tarvittiin esiintyjä. Aarnio ja Launis saivat rinnalleen folk-aikojen tuttavansa Sinikka Sokan ja Kiti Neuvosen, jonka sitten korvasi Monna Kamu. Syntyi tuttu ominaissaundi, jota Aarnio luonnehtii yhdistelmäksi raakaa ja siloiteltua.

“Arkaainen folk-ilmaisu ja sivistynyt teatteri- tai chansonilmaisu. Riippuu vähän biisistä, kummalle puolelle se kallistuu. Jos ajattelee ihan mun ja Launiksen äänenvärejä, niin teknisestihän niitä käytetään päin helvettiä, ja rääkymisenähän sitä pidettiin.”

Agit Propilla oli kuitenkin käytössään sukupolvensa parhaiden säveltäjien ja runoilijoiden taidot, ja kuohuva aika tarjosi sekin edellytykset luoda muutamassa vuodessa tuotanto, jota lauletaan vasemmistoyhteyksissä tänäkin päivänä. Aarnio näkee ajanjakson “anomaliana” ja toteaa, että vastaavia kultakausia työväenlaulun historiassa ovat lähinnä vuodet 1905-06 suurlakkoineen sekä tietysti vuosien 1917-18 tienoo.

Ajatukset työväenlaulun syklisestä historiasta ja sen mahdollisesta nykyisestä alennustilasta jäävät selvästi vaivaamaan Aarniota, sillä myöhemmin hän soittaa ja haluaa ottaa esiin Reijo Franckin. Hänen oma sukupolvensa löysi Franckin ja tämän 50-luvun levytykset nuoruudessaan, mutta 2010-luvulla Aarnioon otti yhteyttä Paleface, joka intoili Franckista ja pyysi tämän puhelinnumeroa. Perinne kehittyy, mutta jatkuu, paljolti juuri suomiräpin saralla.


Laululiike yhdistetään nykyään taistolaisuuteen, mutta Aarnio muistuttaa, että kyse oli laajemmasta, puolue- ja ryhmäkuntarajat ylittäneestä ilmiöstä. Love Records pyrki julkaisemaan vasemmistolaista laulua tasapuolisesti demareita myöten. SKP:n vähemmistöstä tuli toki eniten ja aktiivisimpia tekijöitä. Mutta musiikki saattoi puhutella niitäkin, jotka eivät olleet liikkeessä lainkaan. Aarnio huomauttaa jopa porvaritaustaisten muusikoiden soittaneen Agit Propin komppiryhmässä vapaaehtoispohjalta, koska materiaali oli niin palkitsevaa.

Tässä lienee syy siihenkin, että laululiike pysyi elinvoimaisena pidempään kuin asemiinsa luutunut poliittinen liike.

“Vuoden 1977 Helsingin laulufestivaalithan oli kaikkein isoimmat. Vielä 80-luvullakin oli pari isoa tapahtumaa.”

Uusia ryhmiä tai biisejä ei kuitenkaan enää tullut. Niinpä vuoden 1978 kieppeillä järjestetyssä Love Recordsin tuotantopalaverissa M.A. Numminen rohkeni sanoa, että poliittinen laulu on mennyt pois muodista.

“Mä loukkaannuin, että ei tää nyt mikään muotiasia ole, totuus ja elämä tässä on kyseessä! Mutta kyllä Numminen oli oikeassa. Just silloinhan punk lähti, ja jos joku juttu on kiinnostanut isosysteriä, niin ei se oikein enää pikkusysteriä sitten.”

Aarnio oli tullut Lovelle töihin pari vuotta aiemmin, mutta konkurssi koitti jo 1979. Aarnio määrittelee yhtiön kärsineen suuruusharhasta: se yritti dokumentoida kaikkea kiinnostavaa musiikkia kuin valtion virasto ikään. Julkaisumäärät kasvoivat tolkuttomiksi.

Hän itse jatkoi Atte Blomin kanssa Johanna-yhtiössä, joka sai punkista ja uudesta aallosta hyvän lähtövauhdin. Nimenomaan Blomin estetiikantajuun punk sopi.

“Atte on äärimmäisen brutaali jätkä, sille Sex Pistols on parasta mitä voi olla”, Aarnio naureskelee. “Se on populisti, vaikka onkin sivistynyt ja luova ja loistava tyyppi. Atte is the man!”

Niinpä Blomilla olikin lieviä vaikeuksia hyväksyä Tuomari Nurmion “Valo yössä” -ensisingleä, jota hän piti liian kirjallisena, kuin Lauri Viitana. Hyväksyi kuitenkin hieman nikoteltuaan, ja Nurmion Kohdusta hautaan -albumista tuli sekä myyntimenestys että klassikko.

Sittemmin niitä ilmestyi Blomin ja kumppaneiden siipien suojissa kymmenittäin. Aarnio vastasi itse tuottajana mm. Badding Somerjoen uraauurtaneista 80-luvun levyistä ja suurimmasta osasta Leevi & The Leavingsin ikonista tuotantoa.

Erityisen tärkeäksi hänelle muodostui yhteistyö Ultra Bran kanssa. Yhtyeessä oli vanhojen radikaalien lapsia, ja Aarnio suorastaan liikuttuu siitä puhuessaan.

Se oli mulle jonkinlainen uusi nuoruus. Jengi, joka on intellektuaalinen yhteisö, mutta jossa on toisaalta lapsenomaista luovaa älyttömyyttä. Niiden kanssa oli helvetin nastaa. Tässä samassa huoneessa ne bileetkin pidettiin, kun levy oli masteroitu.”

On kuvaavaa, että Kerkko Koskinen Kollektiivin esikoisalbumi on Aarnion ainoa tuotantotyö sen jälkeen, kun Johanna lopulta myytiin monikansalliselle Universalille vuonna 2010. Johtohahmoilla alkoi olla ikää, digitalisoituvan musiikkimaailman kyydissä oli yhä vaikeampi pysyä, eikä luontevaa kotimaista jatkajaa yksinkertaisesti ollut.

Tottakai se oli murheellista ja samalla luonnonlainomaista. Mutta sen kanssa pitää pystyä elämään.”

Levyteollisuuden tunnelin päässä ei 2010-luvulla muutenkaan juuri valoa näy.

Oli siinä vähän sitäkin, että mentiin alta pois”, Aarnio myöntää.

Vuosikymmenten ura suomalaisessa musabisneksessä näyttää siis päättyneen. Mutta vuosikymmenten ura suomalaisen radikaalin poliittisen laulun lipunkantajana jatkuu.



  1. Erityisen tärkeäksi hänelle muodostui yhteistyö Ultra Bran kanssa. Yhtyeessä oli vanhojen radikaalienlapsia, ja Aarnio suorastaan liikuttuu siitä puhuessaan.Se oli mulle jonkinlainen uusi nuoruus. Jengi, joka on intellektuaalinen yhteisö, mutta jossa ontoisaalta lapsenomaista luovaa älyttömyyttä. Niiden kanssa oli helvetin nastaa. Tässä samassahuoneessa ne bileetkin pidettiin, kun levy oli masteroitu.”On kuvaavaa, että Kerkko Koskinen Kollektiivin esikoisalbumi on Aarnion ainoa tuotantotyö senjälkeen, kun Johanna lopulta myytiin monikansalliselle Universalille vuonna 2010. Johtohahmoillaalkoi olla ikää, digitalisoituvan musiikkimaailman kyydissä oli yhä vaikeampi pysyä, eikä luontevaakotimaista jatkajaa yksinkertaisesti ollut.Tottakai se oli murheellista ja samalla luonnonlainomaista. Mutta sen kanssa pitää pystyä elämään.”Levyteollisuuden tunnelin päässä ei 2010-luvulla muutenkaan juuri valoa näy.Oli siinä vähän sitäkin, että mentiin alta pois”, Aarnio myöntää.Vuosikymmenten ura suomalaisessa musabisneksessä näyttää siis päättyneen. Mutta vuosikymmentenura suomalaisen radikaalin poliittisen laulun lipunkantajana jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti