sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Koiria ja ihmisiä: Jarkko Martikainen ja rakkauden kaipuu

Jotkut lauluntekijät ovat visuaalisia, Jarkko Martikainen on kirjallinen. Hänen kappaleensa herättävät harvoin vahvoja, välittömiä mielikuvia. Sen sijaan ne houkuttelevat parhaimmillaan ajattelemaan, analysoimaan ja kysymään vaativia kysymyksiä. Tämä liittyy tietysti siihenkin, että Martikainen on suuri moralisti. Aika usein hän esittää vain tarkkailevansa ihmisluontoa, ihmisen toimintaa, mutta kyllä siellä rivien välissä on kuitenkin vahva näkemys siitä, mikä on oikein ja mikä ei.

Tämä Koirien taivas -uutukainen rakentuu tavallaan ristiriidalle. Sävelmät ovat Martikaisen uran kepeimpiä ja popeimpia, ja Samae Koskisen kanssa tehdyt sovitukset isoimmillaan lähes barokkisen rikkaita ja suureellisia. Tekstintekijänä Martikainen ei kuitenkaan hellitä. Hän käsittelee nytkin osapuilleen vaikeimpia mahdollisia aiheita, sellaisia joista pop pysyy yleensä kaukana.

Vaikka Koirien taivas ei vaikuta varsinaiselta teemalevyltä, tiettyjä avainkysymyksiä sillä sivutaan useaan otteeseen. Keskeiseltä teokselta tuntuu “Blondi”, joka kertoo todellisesta historiallisesta eläimestä, Hitlerin tuonnimisestä narttukoirasta. Tai ei tietenkään kerro; Blondin hahmo vain tarjoaa mahdollisuuden niin herkulliseen metaforaan, ettei sitä voi jättää käyttämättä.

Minä olin Blondi, Hitlerin koira
huolehtivan herrani helmoihin jäin
kaikki siinä ympärillään heiluteltiin häntää
vaan ihmiset, minä olin eläin

Tämä on oikeastaan aika alleviivaava tapa sanoa asia, joka lienee harvalle uusi. Viimeisessä kertosäkeessä todetaan vielä suoremmin: “Meitä oli monta Hitlerin koiraa.” Helposta perusrinnastuksesta teksti tosin kasvaa monisäikeisemmäksi kuvaukseksi ihmisen ikuisesta tarpeesta luottaa, seurata, luopua ajattelemasta.

Niin, ihmisen. Juuri koiriahan me stereotyyppisesti pidämme toisaalta uskollisina ystävinä, toisaalta lipevinä nöyristelijöinä. Kun eläintä oikein aletaan inhimillistää, syntyy sellaistakin kuin jossain näkemäni tiedeuutinen, jossa koira muka paljastettiin “silmänpalvojaksi”. Oli nimittäin ilmennyt, ettei se noudata saamiaan kieltoja vaikkapa keksipurkille menemisestä, ellei isäntäväkeä ole paikalla.

Tässähän on kyse siitä, että projisoidaan omia, kielteisinä pidettyjä ominaisuuksia koiraan. Mutta koira on eläin. Ihmisellä on vähemmän perusteita jonkun Hitlerin tahdottomalle seuraamiselle. On selvää, että kun Martikainen tällä levyllä kirjoittaa koirista, hän kirjoittaa ihmisistä.

Koira on keskeisessä roolissa myös “Kesäloma kellarissa” -biisissä, jossa julkikuvaansa innolla vaaliva perhe joutuu perumaan Kreikan-matkan, kun auton alle jääneen rotukoiran kalliit hoidot syöksevät heidät vararikkoon. Tässäkin silmänpalvojia ovat ihmiset, vaikka tarina kääntyykin oppitunniksi siitä, miten aito rakkaus ja läheisyys ovat tärkeämpiä asioita kuin tuntemattomien mielipiteet.

Nämähän ovat aika helppoja moraliteetteja. Martikainen tapasi harrastaa tekstittäjänä sellaisia jo YUP:n alkuaikoina, jolloin opetukset vain silattiin jöröjukkamaisella vittumaisuudella, tuloksena fiksujen lukiolaisten jakamaton suosio ympäri maan. Jossain siinä vuoden 1996 Yövieraat-levyn paikkeilla miehen teksteissä alkoi pilkahdella uudenlaista vakavamielisyyttä, ja YUP:n parhaaseen albumiin, Normaalien maihinnousuun, mennessä hän pystyi venymään “Syyllisyys”- ja “Kaikki on hyvin” -klassikoiden tapaiseen ihmisyyden laajakangasvisioon. YUP:n ongelma oli tietysti aina taipumus erikoismusiikista ja hevimetallista ammennettuihin epämukaviin vaikutteisiin, joten tervehdin aikanaan ilolla Martikaisen siirtymistä soolouralle. Ensimmäiset soololevyt Mierolainen ja Rakkaus ovatkin kirjoissani mestariteoksia. Tekstittäjänä mies tuntui tuolloin kykenevän mihin tahansa – lonkalta heittäen vaikka niinkin erilaisiin juttuihin kuin äärimmäisen suorasanainen ja pysäyttävä “Kaikki me kuolemme pian” tai loppuun asti hiottu, monisärmäinen moraalitimantti “Rakkaus”.

Rakkauden jälkeen ilmestyneet levyt ovat jääneet vähemmälle kuuntelulle. Tämä johtuu lähinnä niiden sisäänpäin kääntyneestä musiikillisesta ilmiasusta. Luultavasti niihin pitäisi palata ajan kanssa.

Koirien taivaassa pureskeltavaa tuntuu joka tapauksessa olevan vähemmän. Joissakin lauluissa kuulijalla ei oikein ole tilaa liikkua. Jos “Blondi” nouseekin alkuasetelmaansa isommaksi kappaleeksi, esimerkiksi kansanmusiikkirenkutus “Ei-toivotut laulut” ei tähän kykene. Se jää Martikaisen hieman marttyyrimaiseksi vastalauseeksi sille, että jotkut ilmeisesti paheksuvat hänen tapaansa kirjoittaa raskaista aiheista otsa rypyssä. En ymmärrä, miksi tämän pitäisi kiinnostaa kuulijaa, joka tuskin Martikaisen aihevalintoja paheksuu, kun kerran on levyyn tarttunut.

Samoin aiemmin mainittu “Kesäloma kellarissa” on jopa teennäisen ja keksimällä keksityn oloinen skenaario. Kun nämä tulevat peräkkäin levyn alkupuolella, on usko hetkellisesti koetuksella. Molemmat ovat musiikillisestikin Koirien taivaan yhdentekevimpiä ralleja – ärsyttäviä korvamatoja, joiden substanssin puutetta jatkuva päässä soiminen vain korostaa.

Meno kuitenkin paranee levyn edetessä. Isoon poprock-ilmaisuun pyrkivä, kohottavan melodinen “Silvia” on monimielinen tarina pikkutytöstä aikuisten intressien armoilla. Rohkaiseva vai viiltävän ironinen? Varmaankin sekä että. Vielä parempi on “Tämä vaikea elämä”, joka on jo ihan sävellyksenä välitön klassikko, näitä heti tuttuja. Se kertoo elämän raskaudesta ja ainutkertaisuudesta rakastettunsa väkivaltaisesti menettäneen miehen kautta. Elämässä voi tapahtua hirveitä asioita, mutta ainoa palautusoikeus on oikeus nostaa ase ohimolleen. Tässä tekstissä Martikainen ei pureskele ajatuskulkuaan loppuun saakka, ja hyvä niin.

Kun yhtälöön lisätään vielä “Balladi palaneesta talosta”, jossa jo sammunut rakkaus syttyy uudestaan menetetyn materian tuhkasta, alkaa Koirien taivaan keskeinen tematiikka olla selvillä. Tämä on levy ihmisistä, jotka etsivät sokeina ja vaistonsa varassa läheisyyttä ja rakkautta. Näitä tarpeita tyydyttäessä voi eksyä harhateille, kuten ne Hitlerin koirat. Varmaa rakkauden löytyminen ei ole, ja jos sen löytääkin, ennen pitkää sen myös menettää. Mutta näillä korteilla pelataan, ja tämä on ihmisen osa.

Levyn päättävä nimilaulu on jatsahtava vinjetti postikorttitaivaasta, jossa hankalat kysymykset on pyyhitty syrjään. Eihän sellaista ole olemassakaan, mutta kenties ajatus riittää selittämään joitakin aiemmissa lauluissa seikkailevien hahmojen motiiveja.

Ei ole omaperäistä todeta Martikaisen olevan suuri humanisti, joka ymmärtää myös ihmisyyteen sisältyvät säröt ja ristiriidat. Sitä hän kuitenkin on, myös Koirien taivaalla. Jos hänellä helmasynti on, se on taipumus asetelmallisuuteen. Laulut ovat ideansa vankeja ja elävät vain ideoiden maailmassa. Pahimmillaan kyse on kirjoituspöytähumanismista. Toisaalta hän osaa olla aidosti koskettavakin, ja paikoin rajaa on niin vaikea vetää, että kyse voi olla lähinnä kuulijan mielentilasta ja asennoitumisesta.

Martikainen on joka tapauksessa niin Martikainen, ettei tällainen periaatteessa helppo, tarttuvilla täkybiiseillä täytetty levykään hänelle juuri käännynnäiskuulijoita tuo. Heidän mielestään kyse on varmasti edelleen ei-toivotuista lauluista. Veikkaan, ettei Koirien taivas kestä aikaa niin hyvin kuin esimerkiksi Rakkaus; tämä on liian yksiulotteinen levy, eikä biisimateriaali ole aivan tarpeeksi vahvaa. Mutta Rakkaus onkin moderni klassikko, johon vertaaminen saattaa olla epäoikeudenmukaista.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti