Joose Keskitalo on maininnut
Ylösnousemuksen perustuvan hänen saamalleen näylle, jossa Forssan
Tammelassa sijaitsevasta järvestä alkava tulva hukuttaa alleen koko
maailman.
Raamatullista ja apokalyptista – mikä
tässä siis on uutta, voisi joku kysyä.
Ensinnäkin musiikillinen ilmiasu,
kuten useimmat levystä kirjoittaneet ovat jo huomauttaneet.
Kolmannen Maailmanpalon korvauduttua ääriminimalistisella triolla
on Keskitalon musiikki keventynyt selvästi. Edellisen taustayhtyeen
jumittava soitanto oli aika lailla tarkkaan sienipäisen trippailun
ja mullanmakuisen bluesin puolivälissä. Nyt akustinen kitara ja
lakoninen piano kuljettavat yksinkertaisia, tiiviitä kappaleita.
Huuliharppu soi klassiseen Dylan-tyyliin. Vaikka soitosta on riisuttu
kaikki liha, ei se kuulosta romuluiselta vaan sinitaivaalle
katoavalta kauniilta usvahattaralta, kaikkea muuta kuin
ruumiilliselta.
Olennaista Ylösnousemuksessa taitaa
olla juuri kevyt lähestymistapa aiheisiin, jotka sinänsä ovat
aivan yhtä suuria kuin Keskitalolla ennenkin. Kolmannen
Maailmanpalon käsittelyssä maailmanloppulaulut kuulostivat
suorastaan pelottavilta. Tämän levyn parissa taas ei tulisi
ensimmäisenä mieleen ahdistua. Juuri rennon vapautunut ote
tuhotulvasta kertovaan teemalevyyn tuntuu avainasialta.
Seuraava olennainen sana on uni, jonka
olisi kyllä voinut mainita heti kärkeenkin. Mikä sitten on näyn
ja unen välinen ero? Tässä tapauksessa ei ilmeisesti juuri mikään.
Ylösnousemus tuntuu koostuvan pitkälti erilaisten, mutta samaan
tähtäävien unien fragmenteista. Niiden asiasisältö on
visionäärinen raamatullisessa mielessä, ne kertovat siis
uskonnollisilla merkityksillä latautunutta tarinaa. Mutta niiden
muotokieli on unen, pintatasolla ne ovat siis mielivaltaisia,
absurdeja ja pieniin yksityiskohtiin takertuvia.
Yleensähän unenomaisesta musiikista
puhuttaessa tarkoitetaan jotakin abstraktia ja eteeristä. Kuten
sanottua, Ylösnousemus lähestyykin sellaista nimenomaan musiikin
tasolla, mutta sen tekstit takertuvat nimenomaan konkreettisiin,
joskin mielettömiin kuviin. Unethan eivät ole abstrakteja, vaikka
nukkuminen unia näkemättä on varmaankin ihmisen abstraktein
olotila. Ylösnousemuksen on helppo uskoa innoittuneen aidoista
unista, sillä monia sen kuvia ei tuntuisi mahdolliselta keksiä
keksimällä. Esimerkiksi “Kerrostalonäky” ja “Näky
keittiössä” ovat sellaista kerrontaa, jota en ole popmusiikissa
koskaan ennen tavannut.
Keskitalo on ymmärtänyt senkin, että
pelkästään unifragmenteista koostuva levy jäisi hajanaiseksi:
temaattinen kehikko tarvitsee joitakin kirjoittamalla kirjoitettuja
kappaleita tullakseen kunnolla esiin. Tällaisia ovat ennen kaikkea
avausraita “Ah ja voi jo kauhistu” ja loppupuolella kuultava
“Muuttopäivä”. Ensin mainitun tärkeyttä alleviivaa sekin,
että laajennettu versio sen tekstistä on painettu levyn takakanteen
(kappaleiden varsinaisia sanoituksia kansista ei löydy, esillepano
on muutenkin yhtä minimalistinen kuin musiikkikin). “Ah ja voi jo
kauhistu” on tavallaan Ylösnousemuksen johdanto, mutta sisältää
samalla jo koko tarinan: myöhemmät kappaleet vain johdattavat
syvemmälle albumin maailmaan ja tarjoavat uusia näkökulmia.
Keskitalo tekee tässä selväksi
olevansa vain välittäjä, joka kertoo kuulijalle sen, mikä hänelle
on kerrottu. Tekstissä kertoja kohtaa järvenrannassa lapsen, joka
kirjoittaa nimiä ylös kirjoituskoneella. Kertoja kysyy, koska
leikitään piilosta; lapsi vastaa ensin, ettei vielä ole sen aika,
mutta tuulet yltyvät, vesi nousee ja lopulta järveltä lähestyy
suuri aalto, jonka kertoja tietää hukuttavan kaiken alleen. Silloin
on aika leikkiä piilosta, mutta vain hetken ajan, “ylösnousemukseen
noustaksemme”.
Vaikka ylösnousemus on pohjaansa
myöten kristillinen käsite, ja tuhotulvallekin löytyy
raamatullinen esikuva ainakin Nooan tarinasta (joka on kaiketi
eräänlainen esi-apokalypsi, maailmanlopun harjoitustyö), voi tätä
peruskuvaa tulkita myös kristillisestä lähtökohdasta irrallaan.
Oikeastaan Keskitalo tarjoaa itse tätä mahdollisuutta
takakansitekstissä, jossa lukee mm. näin:
Olemme tehneet kaikista ajoista
samanlaisen, ja saavuttuamme maailmanajan viimeisimpään hetkeen
rakensimme aikakoneita joilla matkustimme ajassa taaksepäin.
Asutimme kaikki ajat kerrostalolähiöillä ja jokaiseen lähiöön
rakensimme Prisman ja ABC:n.
Tässä puhutaan nähtävästi
ihmiskunnan pyrkimyksestä tuhota ja tappaa mysteeri maailmasta.
Taustalla voi halutessaan nähdä valistuslähtöisen järkiajattelun
kritiikkiä, tai sitten voi tarttua noihin Prismaan ja ABC:hen ja
katsoa, että kyse on kestämättömän, kulutuskeskeisen elämäntavan
arvostelusta. Jälkimmäinen tulkinta vaikuttaa minusta oikeammalta,
ja puhe kaikkiin aiempiinkin aikoihin laajenevasta banaalin latteuden
voittokulusta voi liittyä vaikkapa siihen, että ylikuormittamalla
maapallon kohtalokkaasti vain parissasadassa vuodessa on ihminen
tavallaan tehnyt kaikki aiemmatkin aikakaudet tyhjiksi.
Sanoma on moralistinen, ja tietysti se
on myös kristillinen, kun Keskitalolla yleensäkin uskonnollisuus
tuntuisi sisältävän myös moraalisen velvoitteen sen sijaan, että
kyse olisi vain sokean uskon varaan heittäytymisestä. Tämän takia
kai hänen artistipersoonansa koetaankin niin usein
“vanhatestamentilliseksi”.
Mutta jos Vanha testamentti edustaa
kristinuskon julkisivun konservatiivisinta ja luutuneinta laitaa, on
Keskitalon agenda varsinkin tällä levyllä nimenomaan muutoksen
väistämättömyyden alleviivaaminen. Tuo muutos on pohjimmiltaan
apokalyptinen, eli heijastelee Vanhan testamentin sijaan Raamatun
konkreettista toista ääripäätä, Ilmestyskirjaa. Mutta muutos saa
Ylösnousemuksella monia ilmenemismuotoja, ja esimerkiksi mainitussa
“Muuttopäivässä” surrealistinen tarina lintuja huvikseen
tappaneesta ja sitten lintuhäkkiin sulkeutuneesta tytöstä ei
kytkeydy suoraan avausraidan hahmottelemaan perustarinaan. Ihmisen
moraalista muutosta ja kehittymistä ja tiettyä eettisen
ehdottomuuden vaatimusta se ehkä käsittelee.
Se on muuten tekstinä erinomainen
esimerkki Keskitalon yhä tiukemmasta ja lakonisemmasta ilmaisusta,
johon hän on itsekin maininnut hakeneensa vaikutteita 50-luvun
suomalaisesta modernismista (siinä missä kokee aiemmin
ammentaneensa vanhemmasta mitallisesta lyriikasta, kuten Leinosta).
Minimalismi on tässäkin mielessä Ylösnousemuksen hallitseva
ilmaisullinen moodi.
Keskitalo on tiivistänyt kaikkea,
yrittänyt sanoa vain sen, mikä on merkityksellistä. Tuloksena on
- ehkei niinkään paradoksaalisesti –
hänen toistaiseksi monikerroksisin ja haastavin levynsä. Unien
koomisetkin yksityiskohdat ja helposti omaksuttavat
folkpop-sovitukset muodostavat tarvittavan tarttumapinnan. Kannattaa
kuitenkin mennä syvemmälle aaltoihin.
"Ah ja voi jo kauhistu" -video:
Kiitos & kumarrus!
VastaaPoistaIlahduttava löytö tää sun blogi! Tällasia kritiikkejä lisää! o/
VastaaPoistaKiitos kiitos! Harmillisen vähän on kaiken muun keskellä jäänyt aikaa bloggaamiselle, mutta yritän parhaani jatkossakin!
VastaaPoista